Nyheter

Här delar vi med oss av våra egna projekt, andras skyltidéer och nyheter som rör branschen.

Hur gör man en skylt läsbar?

När man tar fram en skylt är det många saker som behöver tas med i beräkningen, och läsbarheten är en av de viktigaste. Vi lät vår formgivare Maria Åhlander berätta vad man ska tänka på för att skapa en skylt som är optimal ur läsbarhetssynpunkt.   Vad påverkar om en skylt har bra eller dålig läsbarhet? – Många saker! Men de främsta är storleken på skylten, kontrasten mellan skylt och bakgrund, typsnittet, färgvalet och logotypen. Vad gäller storleken är det viktigt att läsavståndet – distansen mellan betraktaren och skylten – blir optimalt. Avståndet påverkar vilken höjd du kan ha på skyltens bokstäver. Om skylten är så pass liten att bokstäverna till exempel är 10 millimeter, bör texten läsas från max fyra meters avstånd. – Ju mindre kontrast desto sämre läsbarhet, är en annan regel. Till exempel om skylten är ljus och placeras på en ljus fasad. Men detsamma gäller också om den placeras på en tegelvägg eller annan mönstrad bakgrund. När det kommer till färgvalet, typsnittet och logotypen så kan en snirklig och detaljerad logga till exempel bli svårläst, och vissa färger är svårare att läsa än andra. Blått är ett sådant exempel.   Hur bör man tänka när man ska göra en skylt av sin logotyp? – Symboler och tecken i loggan kan i vissa fall vara en nackdel, om det rör sig om små detaljer och texter. Dels blir de svåra att läsa på avstånd, dels kan det rent utav bli tekniskt omöjligt att belysa eller skära ut i det valda materialet. Om man har en krånglig logotyp kan man behöva korrigera den något. Det kan vara bra att vara förberedd på.   Vilka medel kan man som skyltmakare ta till för att förbättra förutsättningarna, om nu logotypen inte är optimal för att göra skylt av? – Vi har många knep! För att förbättra ett sämre typsnitt kan vi öka stapelbredden (tjockleken på bokstaven) för att bättra läsbarheten och lättare få plats med dioder i bokstavskroppen. Man kan också öka spärrningen (avståndet) mellan bokstäverna för att texten inte ska se ihoptryckt ut när den syns från sidan. – Om färgen inte är bra korrigerar vi den oftast, men om kunden väldigt gärna vill behålla originalfärgen finns såklart andra möjligheter. Är logotypens färg mörk, och skylten ska sitta mot en mörk fasad, kan vi till exempel lägga en vitlysande kontur runt loggan, alternativt belysa sidorna eller bakåt. – Man kan också addera extern belysning, som spotlights, på skylten. Att använda en kontrasterande färg på sidan av skylten är också ett sätt att öka synbarheten. Om det istället är logotypen som har väldigt många tecken kan det vara till en fördel att ändra disponeringen på loggan eller ta bort eventuella symboler eller undertexter. We ❤️ Signs! #welovesigns  

Läs mer...
Symboliska skyltar kollage

Symboliska skyltar som berättar en historia

Poängen med en skylt är att den ska synas, men också förmedla något. Den ska få dig att känna, stanna upp och bli intresserad av vad företaget bakom skylten har att erbjuda. Och vad kan lyckas med allt det här samtidigt, om inte en skylt som berättar en visuell historia? Att använda symboler i din skylt gör det inte bara tydligt vad ditt varumärke står för – du lyckas också snabbt förmedla din historia, på de få sekunder som skylten är i åskådarens blickfång. Som vi har varit inne på tidigare så finns det symboler som är gemensamma för världens alla språk, mer eller mindre. Några sådana klassiker är saxen hos frisersalongen, hamburgaren hos burgarhaket och bågarna hos optikern. Lekfulla skyltar för bättre synlighet När Optik Öfvre skulle skaffa sina allra första skyltar valde de att gå på just den klassiska linjen – och nu kan ingen tvivla på vad som säljs i deras butik på Karlavägen 73 i Stockholm. Deras önskemål var att synas bättre, och vad passar då inte bättre än att välja något tydligt, lekfullt och lättbegripligt? Glasögonen monterades som flaggskyltar (utstickande från fasaden) för bästa synlighet och fick samma färg som företaget har i sin logotyp. Skyltar som tar dig till en annan värld Samma tänk anammades när Bokia (idag uppköpt av och omprofilerat till Akademibokhandeln) fick nya skyltar för ett decennium sedan. Skyltarna formades till böcker, med namngivna bokryggar och ljusutsläpp inifrån boken, vilket gav sken av att vara bokens blad som lyste. Runt om butikernas entréer ställdes stora vertikala skyltar i form av bokryggar. De fungerade som den fysiska illustrationen av det fantasikliv som man tar in i historiens värld varje gång man öppnar en bok. En skylt för dåtiden, nutiden och framtiden Elite Hotels grundare Bicky Chakraborty valde ett annat sätt att berätta med en skylt. När han donerade ett bostadshus till studenterna vid KTH, som tack för sin egen tid på skolan, ville han ha en lite annorlunda skylt för att utmärka byggnaden. På huset sitter tre bokstäver, som i sanskrit betyder ”hem”. För området och byggnaden är inte bara ett hem för de nuvarande studenterna; KTH’s campus innebar även det första hemmet för Bricky när han flyttade från Indien till Sverige. Vi är extra glada över att den här fasadskylten också blev en av finalisterna i tävlingen Stockholms Skyltpris 2015. We ❤️ Signs! #welovesigns

Läs mer...
Skyltplats tak

Skyltar som tar plats

I Sverige är reglerna för hur en skylt får placeras och se ut generellt rätt strikta. Många gånger lite för strikta, enligt oss. Men det finns ändå fall där skyltarna har fått ta ordentlig plats – och det älskar vi såklart. Här är två lyckade exempel! Enligt många kommunala skyltprogram ska skylten underordna sig fasaden, och i Stockholms Stads program har man varit extra tuff när det gäller takskyltar i city. Stockholms taklandskap utgör en del av stadens silhuett och den ska värnas – därför tillåter inte staden att takskyltar sätts upp hur som helst. Det finns däremot undantag. I rätt sammanhang anses vissa takskyltar bidra till att göra stadsbilden vackrare, förutsatt att de görs på ett estetiskt tilltalande sätt och i ett begränsat antal.     En ny silhuett i Stockholm city När vi 2010 fick tillåtelse att ändra lite på Stockholms skyline så var det därför ett extra ärofyllt uppdrag. Välkända och utstickande landmärken som Globen, Gondolen, Kaknästornet, kyrkorna och NK-klockan skulle få sällskap av en kub på en fastighet vid centralen. Schibsted Media Group hade tecknat ett omfattande hyresavtal med fastighetsägaren Jernhusen och samtliga av Schibsteds företag skulle sitta under samma tak. Schibsted ville såklart visa sin mediala puls mitt i city med en väl synlig takskylt. För att skylten skulle godkännas fick vi tänka ett extra varv kring hur den skulle passa in i miljön. Logotypens blåa kulör är en glasyta med samma reflekterande egenskaper som husets fasad. Det vita S:et som placeras på glasytan vänder sig i alla väderstreck och blickar ut över staden. Himlen speglar sig i skyltens yta och gör den subtil och levande. Ett blått ljus ligger i över- och underkant av skylten för att skapa ett mjukt sken samt dynamik och kontrast mellan bokstavens framåtriktade vita ljus och blått svepljus.     Dansande bokstäver i skogen En annan skylt som tar plats på ett ödmjukt men inte ursäktande sätt är Dans och Cirkushögskolans (DOCH), som vi tog fram tillsammans med Nyréns Arkitektkontor och Johanna Möller på Strax Design. De markplacerade och fristående bokstäverna i högpolerat rostfritt stål ritar om landskapet på ett passande och vackert sätt. Alla sidor av bokstäverna har en spegelblank yta som ger rörelse från omgivningen. Och tack vare den speglingen känns det som att bokstäverna rör på sig – trots att de står solida. I våra ögon påminner de lite om dansande människor.     2011 vann den här två meter höga skapelsen även Stockholms Skyltpris, med (den något kortade) motiveringen “Skylten är inte helt lätt att upptäcka, men har man väl sett den, kan inte ögonen släppa taget. Genom sin storlek och placering mitt emot den ganska anonyma huvudentrén blir den en del av entrérummet – på den plats där traditionellt ”skulpturer” brukar placeras. Bokstäverna är belysta underifrån på ett sätt som ger intressanta och ständigt förändrade speglingar i materialet.”.     We ❤️ Signs! #welovesigns

Läs mer...
Meetingpoint skylt

När skylten blir mer än en varumärkesbärare

Vi som arbetar med skyltar tycker såklart att de har oändliga möjligheter och kan vara så mycket mer än en varumärkesbärare. Till exempel något praktiskt användbart! Här visar vi några lyckade exempel. I myllret på Arlanda är informationen nödvändigt överflödig och behöver prata allas språk. Likaså behövs utmärkande mötesplatser där sällskap kan återförenas och bortsprunga personer återfinnas. Att skapa skyltar som både sticker ut och guidar rätt till dessa platser – på ett språk som alla förstår – är av den anledningen något som kräver lite extra tanke. När ett flertal meeting points skulle skapas på flygplatsen använde man därför en internationell symbol för uppsamling på ett kreativt sätt. På Arlanda har varje terminal olika förutsättningar, vilket möjliggjorde flera typer av lösningar. I avgångshallarna på terminal 2 och 5 hängdes till exempel meeting point-skyltarna ner från taket, med en projekterande symbol i golvet. I ankomsthallen monterades istället skylten på en pelare. För att dra till sig ytterligare uppmärksamhet och underlätta för resenärerna att hitta, gjordes alla skyltarna dessutom färgväxlande.   En annorlunda möbel Även Mio har använt sin skylt på ett lite annorlunda sätt. När citybutiken öppnades på Sveavägen i Stockholm ville man skapa ytterligare en dimension i sitt varumärke och gjorde sittbara, bulliga pallar av skylten. Pallarna placerades välkomnande i skyltfönstret och ute i butiken för trötta kunder att vila på. Man lyckades skapa en skyltlösning som gav känslan att möbelkedjan verkligen är sitt varumärke – både visuellt och funktionellt.     En skylt kan ge flera möjligheter Jämfört med andra marknadsaktiviteter kan skylten vara ett otroligt billigt sätt att bära och lyfta sitt varumärke. En skylt bjuder på djup och ljus att jobba med och kan förstärka de värden som formgivaren och företagsledningen har jobbat fram. Att skapa unika skyltar som budskapsbärare är ett hantverk. För ett unikt och effektivt budskap behöver du sticka ut, attrahera och beröra. I nästa inlägg lyfter vi upp fler exempel på företag som, enligt vår mening, lyckats väldigt bra med detta! We ❤️ Signs! #welovesigns

Läs mer...