Här delar vi med oss av våra egna projekt, andras skyltidéer och nyheter som rör branschen.
LEDskyltar Glashuset i Slussen har inte bara ett av Stockholms bästa skyltlägen utan även en fantastisk utsikt. Den fick våra montörer Thomas och Fredrik ta del av när de i veckan hängde skyltar åt HiQ. Vackert! We ❤️ Signs! #welovesigns Fler lysande skyltar hittar du i vårt galleri!
Skyltar Wikipedia tells us that ”love is a spectrum of feelings and attitudes that are characterized by tenderness, affection, affinity and willingness to sacrifice. Love can be directed to abstract things, to more general concrete things or to more specific concrete objects”. Our love is in the design, the craft, the result and in the possibility of conveying what you want to say without extra words. On paper we have been in love with signs since 1980. In life – probably since the day we were born. We ❤️ Signs! #welovesigns
Poängen med en skylt är att den ska synas, men också förmedla något. Den ska få dig att känna, stanna upp och bli intresserad av vad företaget bakom skylten har att erbjuda. Och vad kan lyckas med allt det här samtidigt, om inte en skylt som berättar en visuell historia? Att använda symboler i din skylt gör det inte bara tydligt vad ditt varumärke står för – du lyckas också snabbt förmedla din historia, på de få sekunder som skylten är i åskådarens blickfång. Som vi har varit inne på tidigare så finns det symboler som är gemensamma för världens alla språk, mer eller mindre. Några sådana klassiker är saxen hos frisersalongen, hamburgaren hos burgarhaket och bågarna hos optikern. Lekfulla skyltar för bättre synlighet När Optik Öfvre skulle skaffa sina allra första skyltar valde de att gå på just den klassiska linjen – och nu kan ingen tvivla på vad som säljs i deras butik på Karlavägen 73 i Stockholm. Deras önskemål var att synas bättre, och vad passar då inte bättre än att välja något tydligt, lekfullt och lättbegripligt? Glasögonen monterades som flaggskyltar (utstickande från fasaden) för bästa synlighet och fick samma färg som företaget har i sin logotyp. Skyltar som tar dig till en annan värld Samma tänk anammades när Bokia (idag uppköpt av och omprofilerat till Akademibokhandeln) fick nya skyltar för ett decennium sedan. Skyltarna formades till böcker, med namngivna bokryggar och ljusutsläpp inifrån boken, vilket gav sken av att vara bokens blad som lyste. Runt om butikernas entréer ställdes stora vertikala skyltar i form av bokryggar. De fungerade som den fysiska illustrationen av det fantasikliv som man tar in i historiens värld varje gång man öppnar en bok. En skylt för dåtiden, nutiden och framtiden Elite Hotels grundare Bicky Chakraborty valde ett annat sätt att berätta med en skylt. När han donerade ett bostadshus till studenterna vid KTH, som tack för sin egen tid på skolan, ville han ha en lite annorlunda skylt för att utmärka byggnaden. På huset sitter tre bokstäver, som i sanskrit betyder ”hem”. För området och byggnaden är inte bara ett hem för de nuvarande studenterna; KTH’s campus innebar även det första hemmet för Bricky när han flyttade från Indien till Sverige. Vi är extra glada över att den här fasadskylten också blev en av finalisterna i tävlingen Stockholms Skyltpris 2015. We ❤️ Signs! #welovesigns
LEDskyltar Bulldozer är kommunikationsbyrån som tänker annorlunda. De är säkra på att framtidens sätt att kommunicera på är att göra skillnad – både för sina kunder som för människor och samhället. För att göra det har de tagit till det allra bästa verktyget – ett brinnande hjärta. Vi hjälpte dem att kommunicera sitt varumärke på deras sätt – som inte stör. Som berör. Och med massa hjärta. We ❤️ Signs! #welovesigns Se fler kommunicerande fasadskyltar i vårt galleri!
Skyltmontage Ett av våra förbättringsförslag är att vi ska praktisera på en kollegas arbetsplats – att gå in i en annan roll för en dag – för att skapa bättre förståelse för vad våra kollegor gör. På grund av sjukdom fick, lite oplanerat, KoordinatorLisa hoppa in i rollen som skyltmontör när vi behövde fyra händer vid ett montage i Solna Centrum. Grymt kul och väldigt lärorikt! Under våren hoppas vi få dela med oss av fler kollegor på andra arbetsplatser än vi vanligen ser dem. We ❤️ Signs! #welovesigns I vårt galleri hittar du fler skyltar som vi monterat – utan Lisas hjälp.
I Sverige är reglerna för hur en skylt får placeras och se ut generellt rätt strikta. Många gånger lite för strikta, enligt oss. Men det finns ändå fall där skyltarna har fått ta ordentlig plats – och det älskar vi såklart. Här är två lyckade exempel! Enligt många kommunala skyltprogram ska skylten underordna sig fasaden, och i Stockholms Stads program har man varit extra tuff när det gäller takskyltar i city. Stockholms taklandskap utgör en del av stadens silhuett och den ska värnas – därför tillåter inte staden att takskyltar sätts upp hur som helst. Det finns däremot undantag. I rätt sammanhang anses vissa takskyltar bidra till att göra stadsbilden vackrare, förutsatt att de görs på ett estetiskt tilltalande sätt och i ett begränsat antal. En ny silhuett i Stockholm city När vi 2010 fick tillåtelse att ändra lite på Stockholms skyline så var det därför ett extra ärofyllt uppdrag. Välkända och utstickande landmärken som Globen, Gondolen, Kaknästornet, kyrkorna och NK-klockan skulle få sällskap av en kub på en fastighet vid centralen. Schibsted Media Group hade tecknat ett omfattande hyresavtal med fastighetsägaren Jernhusen och samtliga av Schibsteds företag skulle sitta under samma tak. Schibsted ville såklart visa sin mediala puls mitt i city med en väl synlig takskylt. För att skylten skulle godkännas fick vi tänka ett extra varv kring hur den skulle passa in i miljön. Logotypens blåa kulör är en glasyta med samma reflekterande egenskaper som husets fasad. Det vita S:et som placeras på glasytan vänder sig i alla väderstreck och blickar ut över staden. Himlen speglar sig i skyltens yta och gör den subtil och levande. Ett blått ljus ligger i över- och underkant av skylten för att skapa ett mjukt sken samt dynamik och kontrast mellan bokstavens framåtriktade vita ljus och blått svepljus. Dansande bokstäver i skogen En annan skylt som tar plats på ett ödmjukt men inte ursäktande sätt är Dans och Cirkushögskolans (DOCH), som vi tog fram tillsammans med Nyréns Arkitektkontor och Johanna Möller på Strax Design. De markplacerade och fristående bokstäverna i högpolerat rostfritt stål ritar om landskapet på ett passande och vackert sätt. Alla sidor av bokstäverna har en spegelblank yta som ger rörelse från omgivningen. Och tack vare den speglingen känns det som att bokstäverna rör på sig – trots att de står solida. I våra ögon påminner de lite om dansande människor. 2011 vann den här två meter höga skapelsen även Stockholms Skyltpris, med (den något kortade) motiveringen “Skylten är inte helt lätt att upptäcka, men har man väl sett den, kan inte ögonen släppa taget. Genom sin storlek och placering mitt emot den ganska anonyma huvudentrén blir den en del av entrérummet – på den plats där traditionellt ”skulpturer” brukar placeras. Bokstäverna är belysta underifrån på ett sätt som ger intressanta och ständigt förändrade speglingar i materialet.”. We ❤️ Signs! #welovesigns
Neonskyltar Always be the better you. Ja, det är ju insidan som räknas men visst kan man väl ta hjälp av yttre ting för att nå sitt bästa jag. Hos Edblad på Norrmalmstorg har man alltid haft möjligheten – och nu även uppmaningen. Enhance you (!) – and so we did. Tack för inspirationen. Resultatet talar för sig själv. We ❤️ Signs! #welovesigns Fler inspirerande neonskyltar hittar du i vårt neongalleri!
Skyltar ska göra mer än att synas, de ska kännas – kanske till och med smaka!? När Bun Meat Bun uppgraderade sin restaurang i Farsta Strand valde man, i klassiskt burgerhaksmanér, att inreda med neon. Och precis som Bun Meat Buns burgare – skräddarsytt och tillverkat på beställning. Signed by Skyltgruppen såklart – Smashing Sign quality since 1980! We ❤️ Signs! #welovesigns Fler smakfulla neonskyltar hittar du i vårt neongalleri!
Vi som arbetar med skyltar tycker såklart att de har oändliga möjligheter och kan vara så mycket mer än en varumärkesbärare. Till exempel något praktiskt användbart! Här visar vi några lyckade exempel. I myllret på Arlanda är informationen nödvändigt överflödig och behöver prata allas språk. Likaså behövs utmärkande mötesplatser där sällskap kan återförenas och bortsprunga personer återfinnas. Att skapa skyltar som både sticker ut och guidar rätt till dessa platser – på ett språk som alla förstår – är av den anledningen något som kräver lite extra tanke. När ett flertal meeting points skulle skapas på flygplatsen använde man därför en internationell symbol för uppsamling på ett kreativt sätt. På Arlanda har varje terminal olika förutsättningar, vilket möjliggjorde flera typer av lösningar. I avgångshallarna på terminal 2 och 5 hängdes till exempel meeting point-skyltarna ner från taket, med en projekterande symbol i golvet. I ankomsthallen monterades istället skylten på en pelare. För att dra till sig ytterligare uppmärksamhet och underlätta för resenärerna att hitta, gjordes alla skyltarna dessutom färgväxlande. En annorlunda möbel Även Mio har använt sin skylt på ett lite annorlunda sätt. När citybutiken öppnades på Sveavägen i Stockholm ville man skapa ytterligare en dimension i sitt varumärke och gjorde sittbara, bulliga pallar av skylten. Pallarna placerades välkomnande i skyltfönstret och ute i butiken för trötta kunder att vila på. Man lyckades skapa en skyltlösning som gav känslan att möbelkedjan verkligen är sitt varumärke – både visuellt och funktionellt. En skylt kan ge flera möjligheter Jämfört med andra marknadsaktiviteter kan skylten vara ett otroligt billigt sätt att bära och lyfta sitt varumärke. En skylt bjuder på djup och ljus att jobba med och kan förstärka de värden som formgivaren och företagsledningen har jobbat fram. Att skapa unika skyltar som budskapsbärare är ett hantverk. För ett unikt och effektivt budskap behöver du sticka ut, attrahera och beröra. I nästa inlägg lyfter vi upp fler exempel på företag som, enligt vår mening, lyckats väldigt bra med detta! We ❤️ Signs! #welovesigns
Vad stämmer och vad stämmer inte när det kommer till påståenden om neonskyltar? Många argument är inte helt sanningsenliga, vilket lett till att det florerar en del missvisande rykten. Vi reder ut de vanligaste myterna. Påstående: ”Neon är miljöfarligt.” Svar: Många menar att neon är farligt för människa och miljö på grund av att det innehåller kvicksilver. Men det påståendet behöver sin förklaring. Till att börja med finns det två sorters neon: neongas/rödgas och argongas/blågas. Den förstnämnda är den rena formen av neon som är helt kvicksilverfri och bara lyser rött. Blågasen är en blandning av argon- och neongas och är det som används till alla andra färger. Den innehåller en liten mängd kvicksilver, vilket i det här fallet funkar som en reaktor som får gasen att lysa. Det är däremot först när kvicksilver förångas (vid 80–90 grader celsius) som det blir giftigt. Att ånga skulle kunna komma ut i luften i vanlig rumstemperatur är med andra ord uteslutet. Vill du veta mer om neonskyltar? Klicka här! Sedan tjugo år tillbaka har vi i Sverige också ett noggrant återvinningssystem för neonskyltar, som är godkänt av Naturvårdsverket. Mot en miljöavgift tar producenterna tillbaka uttjänta rör och plockar isär dem på ett säkert sätt. Ett välutvecklat återvinningssystem för LED finns inte idag. Det bör också tilläggas att neonskyltar har lång livstid och tack vare neonets renässans, som vi berättat om tidigare, ett väldigt högt återbruksvärde. Påstående: ”Neon är dyrt.” Svar: Neonskyltar har fått ett oförtjänt rykte om sig att vara dyra. Att tillverka neonrör kräver självklart ett gediget hantverkskunnande, men skillnaden i tillverkningstid och materialkostnader, mot att tillverka en liknande produkt i LED, är minimal. Det som kan göra skillnad på priset är tillgången på neontillverkare kontra LED-skylttillverkare. När man tittar på skillnaden i driftkostnad mellan LED- och neonskyltar beror det på storleken på den ljusskylt som tillverkas och i vilket klimat den ska sitta. För stora utomhusinstallationer fungerar LED mer kostnadseffektivt än neonskyltar. När det gäller livslängden är det sannolikt att en neonskylt varar lika länge som en LED-skylt utan att det behövs reparation eller byte av komponenter. För mindre inomhusskyltar är kostnadsskillnaden mellan neon och LED mycket liten. Så med tanke på att vi får en skylt som oftast håller länge, är tillverkad av en idag rätt unik yrkeskår, och som är som ett konstverk i sig, är den totala kostnaden för en neonskylt inte så fasligt stor. Påstående: “Neon är inte lika flexibelt som LED.” Svar: Vi skulle faktiskt vilja påstå att det är tvärtom. Till att börja med går neon att variera i fler färger än LED. Bara den röda färgen (som ju är neonets naturliga) går att få i väldigt många nyanser, beroende på glasrörets tjocklek, färg och vilket pulver man använder i kombination med glaset. För att få fram andra neonfärger än rött använder man som sagt blågas. Genom att blanda den med olika metalliska sammansättningar på lyspulvret, och genom olika utföranden av och färger på glasrören, kan man få fram en mängd olika färger. Allt från vitt, gult och grönt till blått, violett och rosa. Flera av dessa färger och nyanser är väldigt svåra att få fram med LED-neon, som är baserat på RGB-teknik. Höljet (eller röret) som LED-dioderna monteras i kan inte återge ljuset på samma sätt som neongasen i glasrören. För att ”dölja” dioderna måste höljet dessutom vara färgat eller frostat. Neonets glasrör kan också böjas på fler sätt än LED-rören, och kan till exempel tillverkas i mindre och mer snirkliga utföranden. Det här gör att möjligheterna att vara kreativ med neon är näst intill oändliga. Däremot får vi medge att LED är flexibelt ur den synpunkten att det är lätt att klippa, böja och forma i jämförelse med glas. Neonrören kräver trots allt en hantverkare med erfarenhet att forma, producera och installera. Självklart konverterar vi skyltar till LED om våra kunder önskar det, men vi tror på både neon och LED som ljusbärare. De gånger vi rekommenderar LED är främst när skylten ska transporteras eller flyttas fler gånger än till själva montageplatsen, eftersom LED-rören är mindre känsliga för eventuella stötar och slag. Däremot tackar vi inte nej till att sätta gasen i glaset, neonfantaster som vi är. We ❤️ (Neon)Signs! #welovesigns