Vår mission är att ”försköna det urbana rummet”. Vi skapar visuell design formgiven för att locka till konsumtion av varor och tjänster. De produkter vi skapar blir även som sociala aktörer i den offentliga stadsmiljön.
Design är lika mycket en process som en produkt. I vår arbetsprocess ska design och teknik gå genom flera funktioner för att slutligen visualiseras som produkten vår kund har beställt. Kunden som köper den slutgiltiga produkten kan vara man eller kvinna, men produkten ska uppfattas av en okänd betraktare som endast i beskådningsögonblicket kan genusdefinieras.
I ”Stora synonymordboken” förklaras ”kvinnlig”: feminin, damig, mjuk, moderlig, huslig, vek, öm, veklig, förvekligad, omanlig, feminiserad. Som kontrast står det under ordet ”manlig”: viril, manbar, karlaktig, karlavulen, dristig, modig, tapper, oförfärad.
Översatt till form är kvinnligt runt, mjukt och med utsuddade konturer medan manligt är hårt, kantigt och skarpt.
Översatt till färg är kvinnligt rosa, pastelligt och vitt. Manligt är blå, metallic och svart.
Översatt till funktion är kvinnligt lätt, förståeligt och enklare. Manligt är tungt, intelligent och tekniskt.
Vi arbetar med alla former, alla färger och alla funktioner. Ska vi prata genus är våra skyltar maskulint feminina – eller flickigt pojkiga. Vi arbetar med arkitekter, formgivare och marknadsförare – arbetstitlar som i stor del ägs av lika många kvinnor som män. En snabb överblick på våra branschkollegors hemsidor visar att var tionde skyltsäljare är kvinnlig. Totalt, organisatoriskt, är kvinnorna en av tre.
På bilden syns hälften av Skyltgruppens medarbetare – 2 ekonomi, 2 design, 1 koordinator och 3 säljande projektledare. Med mixen av kvinnor och män levererar vi hårda, rosa, tekniska fasadskyltar. Omprofileringar som är intelligent mjuka i metallic och neoninstallationer som är blå, skarpa och enkla. Eftersom åskådaren är oidentifierbar innan produkten betraktats bör skapandeprocessen involvera allas formspråk och genetiska färdigheter.
Platon (427-347 f.kr) ska ha sagt ”Känner du någon mänsklig verksamhet, där ej det manliga släktet har alla dessa egenskaper i högre grad än det kvinnliga?”
Vi vet en bransch, men vi är inte en del av dess norm*.
We ❤️ Signs! #welovesigns
*Norm är det ideal som en person förväntas anpassa sig till. En norm anger vad som anses vara normalt (NE)
Vem av oss passar bäst för ditt projekt? Se vilka vi är här!