Poängen med en skylt är att den ska synas, men också förmedla något. Den ska få dig att känna, stanna upp och bli intresserad av vad företaget bakom skylten har att erbjuda. Och vad kan lyckas med allt det här samtidigt, om inte en skylt som berättar en visuell historia?
Att använda symboler i din skylt gör det inte bara tydligt vad ditt varumärke står för – du lyckas också snabbt förmedla din historia, på de få sekunder som skylten är i åskådarens blickfång.
Som vi har varit inne på tidigare så finns det symboler som är gemensamma för världens alla språk, mer eller mindre. Några sådana klassiker är saxen hos frisersalongen, hamburgaren hos burgarhaket och bågarna hos optikern.
Lekfulla skyltar för bättre synlighet
När Optik Öfvre skulle skaffa sina allra första skyltar valde de att gå på just den klassiska linjen – och nu kan ingen tvivla på vad som säljs i deras butik på Karlavägen 73 i Stockholm.
Deras önskemål var att synas bättre, och vad passar då inte bättre än att välja något tydligt, lekfullt och lättbegripligt? Glasögonen monterades som flaggskyltar (utstickande från fasaden) för bästa synlighet och fick samma färg som företaget har i sin logotyp.
Skyltar som tar dig till en annan värld
Samma tänk anammades när Bokia (idag uppköpt av och omprofilerat till Akademibokhandeln) fick nya skyltar för ett decennium sedan. Skyltarna formades till böcker, med namngivna bokryggar och ljusutsläpp inifrån boken, vilket gav sken av att vara bokens blad som lyste.
Runt om butikernas entréer ställdes stora vertikala skyltar i form av bokryggar. De fungerade som den fysiska illustrationen av det fantasikliv som man tar in i historiens värld varje gång man öppnar en bok.
En skylt för dåtiden, nutiden och framtiden
Elite Hotels grundare Bicky Chakraborty valde ett annat sätt att berätta med en skylt. När han donerade ett bostadshus till studenterna vid KTH, som tack för sin egen tid på skolan, ville han ha en lite annorlunda skylt för att utmärka byggnaden.
På huset sitter tre bokstäver, som i sanskrit betyder ”hem”. För området och byggnaden är inte bara ett hem för de nuvarande studenterna; KTH’s campus innebar även det första hemmet för Bricky när han flyttade från Indien till Sverige.
Vi är extra glada över att den här fasadskylten också blev en av finalisterna i tävlingen Stockholms Skyltpris 2015.
We ❤️ Signs! #welovesigns