Nyheter

Här delar vi med oss av våra egna projekt, andras skyltidéer och nyheter som rör branschen.

Budgetera för en ny skylt – viktiga saker att tänka på

När du ska ta fram en ny skylt är troligtvis priset bland det första du tänker på. Hur mycket kan det kosta och vad påverkar priset? Vi går igenom några vanliga frågor och tipsar om viktiga saker att tänka på, som kan påverka slutpriset. Hur mycket bör man räkna med att investera i en ny skylt? Det finns många saker som påverkar hur mycket en ny skylt kostar, men för att få en kvalitativ skylt i standardstorlek (cirka 300 cm x 60 cm) brukar vi rekommendera att du avsätter åtminstone 30 000, upp till 60 000, kronor. I den summan ingår då oftast platsinventering, tillverkning och material, frakter samt resor och montering av en fasadskylt och en dubbelsidig flaggskylt. Självklart ger oftast en högre budget en bättre kvalitet, men än viktigare är det att välja en kompetent skyltleverantör som vet vad som krävs för att maximera din investering.   Vad påverkar kostnaden när man tar fram en ny skylt? Först och främst storleken: en större skylt kräver mer material och montaget tar också längre tid. Självklart påverkar även materialval och utformning. Vill du till exempel ha en skylt i bladguld så kommer den givetvis vara dyrare än en skylt gjord i akryl. Och vill du använda neonrör istället för LED-belysning krävs en helt annan tillverkningsprocess, vilket också påverkar slutpriset. Vill du ha fler skyltar än en kostar det såklart mer i tillverkning och material, men här bör du också räkna in eventuellt högre bygglovskostnad, fler montagetimmar och dyrare frakter. Beroende på hur monteringen behöver gå till så varierar även denna kostnad. Kanske behövs en skylift? Då tillkommer kostnad för maskin + förare. Kanske behöver du också spärra av en del av en väg eller stänga av ett tåg- eller spårvagnsnät för att ställa upp skyliften? Självklart kostar detta. Ska din skylt sitta på ett tak kan det tillkomma kostnader för byggnation av takstativ, genomföringar och förstärkningar på taket.   Oförutsedda kostnader som kan tillkomma Att ta fram en ny skylt är oftast inget man gör varje dag – om man inte är skyltmakare såklart. Men för många ovana beställare kan det också tillkomma mer eller mindre oförutsedda kostnader, helt enkelt för att man inte alltid vet vad man har att förvänta sig. Sådana kostnader kan till exempel vara bygglovskostnader och frammatning av el till skyltplatsen (om det inte finns). Det kan också vara förstärkningar av tak och fasader om skylten är lite större, och såklart de kostnader för specialmontage som vi nämner ovan. I nästa inlägg på temat berättar vi vad du kan förvänta dig när det kommer till driftkostnader, och varför du bör räkna in skylten i din marknadsföringsbudget.   We ❤️ Signs! #welovesigns

Läs mer...

Så påverkas typsnittet av skylttekniken

Olika skylttekniker har olika förutsättningar. Beroende på om du vill ta fram en neonskylt eller en LED-skylt behöver du anpassa typsnittet och logotypen därefter. Vi berättar om några av de främsta sakerna. Att göra en skylt av sin logotyp är, som bekant, väldigt annorlunda jämfört med att skissa fram en digital eller tryckt version av den. För att kunna använda sin grafiska profil även i skylten, behöver man därför ta hänsyn till lite olika saker beroende på vilken skyltteknik man använder. Typsnittslösningar för neonskyltar En viktig grundförståelse när man tar fram en neonskylt är att neonrören bara går att få i en enda bredd. Att anpassa rören efter bokstävernas tjocklek (stapelbredden) är därför inte möjligt, om man exempelvis har ett typsnitt med olika bredd på olika delar av bokstaven. Självklart kan en skicklig skyltmakare ta fram alternativa lösningar, och i det här fallet skulle det kunna handla om centrum- eller konturneon. Centrum- eller konturneon. Här har du logotypens bokstavskroppar som grund, i den storlek och tjocklek man önskar, och adderar neonrören ovanpå kroppen. Antingen utmed konturerna eller centrerat på bokstavskroppen. Tillvägagångssätten går även att göras med eller utan en faktisk bokstavskropp som bakgrund, men har man ett typsnitt med olika tjocklekar är konturneon att föredra.   Typsnittslösningar för LED-skyltar Vill du använda LED i din skylt måste du istället tänka på att inte ha för tunn stapelbredd – det vill säga ett typsnitt med alltför tunna bokstäver eller tunna delar av bokstäverna. En LED-modul måste kunna få plats för att ljusspridningen ska bli optimal i hela bokstaven. Om man ändå har ett typsnitt eller en logotyp med väldigt tunna delar, och vill använda LED, finns några alternativa lösningar. Att göra en “dekaperad skylt” innebär att man skapar en skylt med en ljuslåda där logotypen fräses ut ur aluminiumplåten. På baksidan av plåten monteras en opalfärgad akrylplast för att släppa igenom ljuset på bästa sätt. På akrylplasten fästs i sin tur en folie i loggans färg. För att ytterligare förstärka loggans form kan man konturskära skylten. Den här lösningen fungerar inte optimalt för logotyper med mörka färger, eftersom dessa färger inte släpper igenom ljuset så bra. En annan lösning är vad vi i branschen kallar för Profil10 (P10). Utförandet är detsamma som när man gör en dekaperad skylt, men istället för en akryl bakom plåten tillsätter man en glasklar eller opalvit akrylskiva i 10 mm, fräst i loggans form. Akrylskivan sticker ut genom fronten och ger en fylligare text med bättre ljusspridning – vilket ger en 3D-effekt som påminner om separata bokstäver. Med den här metoden kan bokstäverna folieras i mörka färger eftersom akrylen ger ett ljusutsläpp på sidorna, som skapar en halo runt bokstäverna. Det blir en lite lyxigare variant av en dekaperad skylt. We ❤️ Signs! #welovesigns  

Läs mer...
GRLPWR skyltar

GRLPWR

Vår mission är att ”försköna det urbana rummet”. Vi skapar visuell design formgiven för att locka till konsumtion av varor och tjänster. De produkter vi skapar blir även som sociala aktörer i den offentliga stadsmiljön. Design är lika mycket en process som en produkt. I vår arbetsprocess ska design och teknik gå genom flera funktioner för att slutligen visualiseras som produkten vår kund har beställt. Kunden som köper den slutgiltiga produkten kan vara man eller kvinna, men produkten ska uppfattas av en okänd betraktare som endast i beskådningsögonblicket kan genusdefinieras. I ”Stora synonymordboken” förklaras ”kvinnlig”: feminin, damig, mjuk, moderlig, huslig, vek, öm, veklig, förvekligad, omanlig, feminiserad. Som kontrast står det under ordet ”manlig”: viril, manbar, karlaktig, karlavulen, dristig, modig, tapper, oförfärad. Översatt till form är kvinnligt runt, mjukt och med utsuddade konturer medan manligt är hårt, kantigt och skarpt. Översatt till färg är kvinnligt rosa, pastelligt och vitt. Manligt är blå, metallic och svart. Översatt till funktion är kvinnligt lätt, förståeligt och enklare. Manligt är tungt, intelligent och tekniskt. Vi arbetar med alla former, alla färger och alla funktioner. Ska vi prata genus är våra skyltar maskulint feminina – eller flickigt pojkiga. Vi arbetar med arkitekter, formgivare och marknadsförare – arbetstitlar som i stor del ägs av lika många kvinnor som män. En snabb överblick på våra branschkollegors hemsidor visar att var tionde skyltsäljare är kvinnlig. Totalt, organisatoriskt, är kvinnorna en av tre. På bilden syns hälften av Skyltgruppens medarbetare – 2 ekonomi, 2 design, 1 koordinator och 3 säljande projektledare. Med mixen av kvinnor och män levererar vi hårda, rosa, tekniska fasadskyltar. Omprofileringar som är intelligent mjuka i metallic och neoninstallationer som är blå, skarpa och enkla. Eftersom åskådaren är oidentifierbar innan produkten betraktats bör skapandeprocessen involvera allas formspråk och genetiska färdigheter. Platon (427-347 f.kr) ska ha sagt ”Känner du någon mänsklig verksamhet, där ej det manliga släktet har alla dessa egenskaper i högre grad än det kvinnliga?” Vi vet en bransch, men vi är inte en del av dess norm*. We ❤️ Signs! #welovesigns *Norm är det ideal som en person förväntas anpassa sig till. En norm anger vad som anses vara normalt (NE) Vem av oss passar bäst för ditt projekt? Se vilka vi är här!

Läs mer...

Hur gör man en skylt läsbar?

När man tar fram en skylt är det många saker som behöver tas med i beräkningen, och läsbarheten är en av de viktigaste. Vi lät vår formgivare Maria Åhlander berätta vad man ska tänka på för att skapa en skylt som är optimal ur läsbarhetssynpunkt.   Vad påverkar om en skylt har bra eller dålig läsbarhet? – Många saker! Men de främsta är storleken på skylten, kontrasten mellan skylt och bakgrund, typsnittet, färgvalet och logotypen. Vad gäller storleken är det viktigt att läsavståndet – distansen mellan betraktaren och skylten – blir optimalt. Avståndet påverkar vilken höjd du kan ha på skyltens bokstäver. Om skylten är så pass liten att bokstäverna till exempel är 10 millimeter, bör texten läsas från max fyra meters avstånd. – Ju mindre kontrast desto sämre läsbarhet, är en annan regel. Till exempel om skylten är ljus och placeras på en ljus fasad. Men detsamma gäller också om den placeras på en tegelvägg eller annan mönstrad bakgrund. När det kommer till färgvalet, typsnittet och logotypen så kan en snirklig och detaljerad logga till exempel bli svårläst, och vissa färger är svårare att läsa än andra. Blått är ett sådant exempel.   Hur bör man tänka när man ska göra en skylt av sin logotyp? – Symboler och tecken i loggan kan i vissa fall vara en nackdel, om det rör sig om små detaljer och texter. Dels blir de svåra att läsa på avstånd, dels kan det rent utav bli tekniskt omöjligt att belysa eller skära ut i det valda materialet. Om man har en krånglig logotyp kan man behöva korrigera den något. Det kan vara bra att vara förberedd på.   Vilka medel kan man som skyltmakare ta till för att förbättra förutsättningarna, om nu logotypen inte är optimal för att göra skylt av? – Vi har många knep! För att förbättra ett sämre typsnitt kan vi öka stapelbredden (tjockleken på bokstaven) för att bättra läsbarheten och lättare få plats med dioder i bokstavskroppen. Man kan också öka spärrningen (avståndet) mellan bokstäverna för att texten inte ska se ihoptryckt ut när den syns från sidan. – Om färgen inte är bra korrigerar vi den oftast, men om kunden väldigt gärna vill behålla originalfärgen finns såklart andra möjligheter. Är logotypens färg mörk, och skylten ska sitta mot en mörk fasad, kan vi till exempel lägga en vitlysande kontur runt loggan, alternativt belysa sidorna eller bakåt. – Man kan också addera extern belysning, som spotlights, på skylten. Att använda en kontrasterande färg på sidan av skylten är också ett sätt att öka synbarheten. Om det istället är logotypen som har väldigt många tecken kan det vara till en fördel att ändra disponeringen på loggan eller ta bort eventuella symboler eller undertexter. We ❤️ Signs! #welovesigns  

Läs mer...