Budgetera för en ny skylt, del 2 – hållbarhet & värde

Skyltbudget

Att ta fram en ny skylt behöver inte vara den dyraste investeringen du gör i din verksamhet, men den kan gott och väl höra till de mest lönsamma. En kvalitativ skylt håller i många år – och kan dessutom vara mer effektiv än många marknadsföringssatsningar.

I det förra blogginlägget på temat pratade vi om vad man bör räkna med att behöva investera i en ny skylt. Och med den informationen på plats blir det naturligt att fundera över hur länge man kan räkna med att skylten håller – och vilken budget pengarna bör tas från.

Hållbarhet och underhåll

Vi brukar säga att en ljusskylt har en livslängd på cirka 10–20 år, sett till transformatorer samt brinntid på LED-moduler och neonrör. Den främsta tumregeln är dock att ju billigare skylten är (vilket ofta innebär sämre kvalitet), desto dyrare blir oftast underhållet. Till exempel kan en billigare skylt ha försetts med en transformator av sämre kvalitet, som kommer ta slut och behöva bytas ut tidigare. Alternativt är den inte tillräckligt väl sammansatt, vilket kan resultera i att den tar in vatten och smuts som skadar kopplingar och LED-belysning.

På Stendörrens fasad fanns tidigare skyltar av varierande kvalitet. I det här fallet agerar de också exempel på skyltar som inte fått helhjärtat underhåll.

Förutom skyltens kvalitet påverkas livslängden och behovet av underhåll även av väder, vind och hur ofta man har skylten tänd. Skulle du välja en skylt utan belysning behöver den egentligen inget underhåll alls, mer än att du då och då får tvätta av den för att hålla den fin.

Så vad kan då en årlig driftkostnad beräknas landa på?
Om vi utgår från en skylt av bra kvalitet, av standardmåttet 300 cm x 60 cm, kan du räkna med en årlig rengörings- och servicekostnad på cirka 3000 till 5000 kronor. Beroende på var skylten sitter kan även kostnader för skylift och eventuella resor tillkomma.

Skulle denna skylt även vara LED-belyst kan du räkna med en effekt på någonstans mellan 50 och 150 watt. (Watten kan såklart påverkas av antalet LED-rör, bokstavstyp och så vidare.) Förutsatt att skylten bara hålls tänd kvällstid skulle elförbrukningen då landa på cirka 150 till 450 kronor per år. Rätt överkomligt, om du frågar oss!

På Frey Willes skylt syns tecken på patina och naturlig åldring.

Såväl skyltar av akryl som skyltar av metall påverkas av de yttre attributen, och kräver underhåll i form av rengöring. En skylt som är folierad som en metall (det vill säga en imitation), får troligtvis en längre estetisk hållbarhet än en som är tillverkad av “riktig” metall. Å andra sidan kommer det kanske se lite konstigt ut om skylten inte ändrar utseende med åren.

Se skylten som en del av din marknadsbudget

Så, ponera att dagen är kommen då du vill ta fram en ny skylt. Du vet hur den ska se ut och om den ska belysas av LED, neon eller inte alls. Du har allt på plats, förutom vetskapen om hur skylten ska budgeteras. Vi menar att en skylt är en del av marknadsföringen och rekommenderar därför att du räknar den till din marknadsbudget. Varför?
För det första kommer den att vara ditt företags ansikte utåt, vilket om något bör räknas som en del av er marknadsföring. För det andra får du två riktigt fina skyltar på din fasad, som sitter kvar så länge ditt företag finns i huset – för mindre än priset av en temporär halvsidesannons i exempelvis Aftonbladets papperstidning. (Har du tur kan du till och med få din skylt kultförklarad, som Stomatol-skylten i Slussen eller Dagens Nyheter-skylten i Gamla Stan.)

Behöver du ännu fler anledningar? Kolla in vår Instagram och höjdpunkten ”Varför skylt?” där vi lite skojigt har listat åtta anledningar till varför skylten är en lönsam marknadsinvestering.

We ❤️ Signs! #welovesigns