S som i Seger, Skyltpris och Skyltgruppen

Stockholms Skyltpris

Mystifierande som en konstinstallation har ett jätte-S lyckats klättra högt upp på en hörnfasad mot Götgats-ströget. Den slående typografiska skärpan gör att man inte blir förvånad när man får veta att firmans levebröd är just ord och text. Placerad där det borde vara ett fönster ger den hela fasaden stadga.

Så lät det i eftermiddags när Juryn för Stockholms Skyltpris deklarerade Skyltgruppen som vinnare 2014, med skylten “S”. För att lyfta världens äldsta reklammedium – skylten – har Ljusreklamförbundet och Stockholms Stadsmuseum tillsammans instiftat Stockholms Skyltpris.

Till Stockholms Skyltpris nomineras en inom Stockholms stads gräns fast installerad, belyst eller lysande informations- eller reklamanordning, placerad utomhus och med verkan i stadsrummet och den offentliga miljön. Stockholms Skyltpris utses bland nominerade skyltar som uppfyller ovan nämnda kriterier och som uppsatts före halvårsskiftet, samt under föregående kalenderår. I år slutnominerades fyra skyltar. Vi stoltserade med två slutnomineringar, och tog slutligen hem förstapriset.

Vinnarskylten utsågs av en jury bestående av välkända namn inom stadsplanering och arkitektur. Kriterierna är att den vinnande skylten ska ha god kommunikativ förmåga, god anpassning till omgivande arkitektur och stadsbild samt god teknisk och estetisk utformning.

skyltpris_2014_2

Formgivare: Niclas Salomonsson, Salomonsson Agency. Eva Liljefors och Paul Kühlhorn, Fellow Designers
Beställare: Salomonsson Agency, Marie Gyllenhammar