”Jag ser alltid till att svänga förbi någon av Rodebjers butiker när jag är i stan. I vår blir det troligen den nyöppnade på Norrmalmstorg. Jag är så nöjd att vi lyckats lägga vantarna på den lokalen! Det låg ett bankkontor där tidigare, och var en rätt intetsägande och stel miljö men scenografen jag jobbat med, Sahara Widoff, har gjort den så fin och mysig. Den har gått från att vara ett stelt slipskontor till ett varmt kvinnopalats.”
Citatet är taget från en intervju i DN med Carin Rodebjer, som 1999 grundade ett av Sveriges mest uppskattade modemärken – Rodebjer. Skyltgruppens projektledare hette Sanna och tillsammans med designern Maria tog hon fram skyltarna till flagshipbutiken på Norrmalmstorg.
Frasen ”kvinnligt och manligt formspråk” ger 10 900 träffar på Google. Att det finns funderingar på om det är skillnader i formspråket är uppenbart – men är det realitet? En snabb titt i vårt nätverk visar många starka varumärken skapade av kvinnor, framförallt i retailsegmentet. Här finns bland andra Lexington – skapat av Kristina Lindhe, Rapunzel, skapat av Ida Backlund, BACK – skapat av Ann-Sofie Back och Rodebjer. Tre av fyra kundkonton ”ägs” av kvinnliga projektledare. Kan det vara så att det behövs kvinnor för att skapa skyltlösningar med kvinnligt formspråk och kan branschen i så fall besvara efterfrågan?
I mars inträffar internationella kvinnodagen. För exakt ett år sedan checkade vår kollega Lisa in på Facebook med följande status: ”8 mars 2016 Styrelsemöte Ljusreklamförbundet, Norrköping. Runt bordet satt Magnus, Conny, Fredrik, Kristian, Peter… Eva och Lisa. Det tar sig. #internationellakvinnodagen”
Skyltbranschen är en mansdominerad bransch. Styrelsemötet var inget undantag och det är förmodligen färre kvinnor bland våra branschkollegor procentuellt sett än vad som representerades runt det där mötesbordet. Kanske kommer efterfrågan på kvinnligt formspråk skapa en väg mot jämnare könsfördelning. När utbildningen Skylt & Storbildsproducents första elever tog examen 2013 bestod klassen av 21 kvinnor och 9 män. Från den kullen har vi anställt tre projektledare: Sanna, Emma och Linda.
Den dagen företagandet avspeglar världen och skyltbranschen i sin tur avspeglar företagandet kommer vi skylta hälften stela slipskontor och hälften varma kvinnopalats. Eller så har gränserna suddats ut och 8 mars är en dag som vi endast kommer minnas med hjälp av historieböckerna.
På Skyltgruppen är vi förövrigt 50/50. Inte för att någon är bättre än den andra, utan för att alla är bäst på det den gör och alla behövs. Tillsammans är vi en Grupp människor som älskar skyltar. Vi bär sällan slips och vårt kontor är inrett med accentfärgen röd.
We ❤ Signs! #welovesigns