
… två vackra skyltar från Skyltgruppen! Finalisterna till Stockholms Skyltpris är presenterade och vi har glädjen att meddela att två av fyra bidrag är levererade av oss! Priset delas ut av Ljusreklamförbundet och Stadsmuseet den 13 november. Förra året hoppades vi på hattrick men blev omsprungna på mållinjen av den fina skylten på Taverna Brillo, levererad av Focus Neon. I år ska förstaplatsen tillbaka till Kungsgatan.
Jurymotivering:
Mystifierande som en konstinstallation har ett jätte-S lyckats klättra högt upp på en hörnfasad mot Götgats-ströget. Den slående typografiska skärpan gör att man inte blir förvånad när man får veta att firmans levebröd är just ord och text. Placerad där det borde vara ett fönster ger den hela fasaden stadga.
You may very well think that this sign is a piece of art that has climbed up the facade. The preciseness of its typography reveals, after some investigations, that the company it signifies deals with letters and words. It is placed where a corner window usually is, but the sign takes its place; thereby creating a new harmony of proportions for the building as a whole.
No3 Fasadkultur
Jurymotivering:
I den stökiga rondellmiljön vid Alviksvägens början lyser ett lågmält men stort “No 3”. Mycket bättre reklam kan man väl inte tänka sig för en firma som heter Fasadkultur. 1020-talsperfektion i proportion och med samma perfektion i tekniskt utförande. Inte en sladd syns: bara ett rättframt “No3”.
Passing through the messy traffic at Alvik, you can´t help but notice the quiet, but large, sign “No3”. How could an enterprise called “Culture of facades” find a better way to expose than in this way. The sign recalls the perfect proportions of the 1920′ architecture and can boast with technical perfection. No electrical cords in sight. Just the sign, speaking for itself.
Övriga finalister är Bar à Vins, Narvavägen 30 och Lakritsroten, Sveavägen 107.
Läs mer på Ljusreklamförbundets respektive Stadsmuseets hemsidor.